viernes, febrero 27, 2009

Llir entre Cards: La llibertat és triar

Aquest és el darrer article que poso en el blog Emeshing.com dels que he anat postejant des del dia en que Salvador Sostres va anunciar que deixava d'escriure pel diari Avui.

LLIR ENTRE CARDS
La llibertat és triar
Salvador Sostres
Novembre de 2004

"Ara fa dos diumenges vaig sopar a l'Arola (Hotel Arts). Esplèndid: cuina delicada, precisa i també el fet que vaig anar-hi amb la noia més bonica que he vist mai, el David de Miquel Àngel fet dona, el New York Movie de Hopper, el Gumboots de Paul Simon. Sempre que la nit s'acaba i ella se'n va sento la tristesa de quan els museus tanquen. Pel que es veu no només jo pensava that way, perquè un de la taula del costat, turista que s'estava a l'hotel, va demanar-li al cap de sala que li fes arribar a la meva acompanyant una caixa de llumins amb un nom i un telèfon anotats, i el cap de sala va obeir l'ordre. No va passar res, o això crec: m'he acostumat a ser prudent amb el càlcul del que una noia pot fer quan no la veus. En aquest restaurant rebo tracte de client estimat, per l'habitud amb què el freqüento i per l'alegria amb què en parlo. I és una sort, francament: si sent un client preferent qualsevol pot enviar-li qualsevol cosa a la persona amb qui estic sopant, no vull ni saber què passaria si fos un client qualsevol. Potser surt l'ajudant de cuina a follar-se-la, damunt de la taula i sense condó. Un restaurant és alguna cosa més que donar de menjar: és un àmbit de complicitat. No es pot confondre la llibertat amb el fet de dur a una taula la proposta sexual d'una altra, de la mateixa manera que la llibertat d'un nen de 8 anys no consisteix a no anar a l'escola. La llibertat no és un impuls: és intel·ligència. I si anem a un restaurant amic és perquè juguin a favor nostre. La mateixa llibertat que té el client d'enviar el que sigui, la té el cap de sala per no fer-la arribar, i si la llibertat és intel·ligència, la llibertat és triar. Entre un turista holandès i un client de la casa. Entre el respecte a l'expansió aliena i el respecte a la intimitat dels teus. I així les coses, igual que el cap de sala va triar client, jo triaré restaurant."

No hay comentarios: